Pluszowy miś nie tylko od święta

Miś – zabawka uniwersalna

Pluszowy miś jest jedną z bardziej popularnych i uniwersalnych zabawek na świecie, bywa dostępny w większości sklepów z zabawkami. Produkuje go wiele firm, a w specjalnych punktach można stworzyć pluszowego misia według swojego projektu. Adresatami zabawki są dzieci w każdym wieku. Miś jest bardzo często pierwszą i ostatnią maskotką dziecka, a bywa, że i osoby dorosłej.
Zabawka jest wielofunkcyjna. Można ją stosować podczas praktycznie każdej dziecięcej aktywności. Miś może pełnić rolę pośrednika w komunikacji, informatora czy towarzysza zabaw. Może być dla dziecka również wsparciem emocjonalnym. Zastosowanie pluszowego misia ogranicza jedynie wyobraźnia.
Większość misiów pluszowych jest bardzo miękka i nie zawiera żadnych małych, odczepianych elementów i z tego powodu nadaje się nawet dla najmłodszych dzieci. Misie z reguły są wykonane starannie i estetycznie z przyjemnych w dotyku materiałów. Maskotki nie niszczą się szybko, a nawet jeśli, naprawa ich nie jest skomplikowana. Igła z nitką zazwyczaj wystarczają, aby przywrócić zabawkę do poprzedniego stanu.

„Nie obejdzie się bez misia”

Bury misio jest ciekawy 

I roboty i zabawy

Gdzie się tylko ruszy Krysia

Nie obejdzie się bez misia

Przy śniadaniu, przy obiedzie

Miś hyc! – Już na stole siedzi

Ciekawie nadstawia uszka

I zagląda do garnuszka

Chce na oknie kozły fikać

Drzwi otwierać i zamykać

Chce w kuchence gaz zapalać

Ale Krysia nie pozwala

W parku zawsze pierwszy pędzi

Do wiewiórek, do łabędzi

Gdzie się tylko ruszy Krysia

Nie obędzie się bez misia. 
                                                                               (Maria Czerkawska)

 

Pluszowy miś. Propozycje wykorzystania zabawki w różnych sytuacjach edukacyjnych

  • Miś-przyjaciel. Pluszak może stać się integralną częścią grupy, a wręcz towarzyszem dzieci. Na pierwszych zajęciach nauczyciel powinien przedstawić misia, tak jak przedstawia się osobę. Wymyślić dla niego imię, powiedzieć co miś lubi (np. bawić się z dziećmi, słuchać ich, uczyć się razem z nimi), a czego nie lubi (np. bycia szarpanym, rzucanym na podłogę). Podczas przedstawiania się, dzieci mogą maskotkę sobie przekazywać. Trzymanie misia w dłoniach powinno zmniejszyć stres związany z mówieniem na forum, uspokoić dziecko i pomóc mu przełamać nieśmiałość. Wiele dzieci ma misiowe maskotki w domu lub miała z nimi styczność. Dotyk pluszu jest czymś znajomym, kojarzy się z bezpieczeństwem i zabawą, więc obecność misia może również pomóc w adaptacji do nowego środowiska.
  • Miś-model. Podczas zajęć plastycznych dzieci mogą przygotować mu ubranka, np. proste repliki strojów ludowych z różnych regionów Polski lub świata. Dzieci mogłyby stworzyć takie ubrania dla siebie, ale przebieranie zabawki jest łatwiejsze ze względu na jej wielkość. Na ubrania dla misia potrzeba jest też mniej materiału. Mniejsze ubranka będą też efektowniejsze, np. jeśli do dyspozycji mamy tylko kilka cekinów, będą one robiły większe wrażenie na małym ubranku dla misia, niż na większym ubraniu dla dziecka.
  • Mieszkaniec innego kraju. Podczas poznawania wybranego regionu, dzieci mogą nauczyć się powitań, lub kilku innych zwrotów w języku kraju, który poznają. Zabawę może zaczynać miś, udający mieszkańca danego państwa. Miś może być również maskotką wykorzystywaną podczas wszystkich zajęć języka obcego.
  • Bohater bajki. Przy okazji zdobywania informacji o różnych regionach, dzieci mogą przygotować krótkie scenki z bajek, baśni i legend związanych z poznawanym miejscem. Przedszkolny miś może odgrywać rolę głównej postaci, można też poprosić dzieci o przyniesienie maskotek z domu i obsadzenia nimi ról drugoplanowych. Jeśli grupowy miś wystąpi jako główny bohater, to dzieci mogą przekazywać go sobie, by każdy z nich miał możliwość odegrania głównej roli w przedstawieniu.
  • Maskotka może opowiadać o swoich dalekich kuzynach – niedźwiedziach, uwrażliwiając jednocześnie dzieci na to, że prawdziwe zwierzęta nie są puchatymi przytulankami i mogą być bardzo groźne. Zajęcia o niedźwiedziach można wzbogacić informacjami o innych zwierzętach, mieszkańcach leśnego ekosystemu.
  • Klasowe zwierzątko. Maskotka może również odegrać rolę klasowego zwierzątka, którym dzieci będą opiekować się na zmianę. Taka zabawa rozwinie wyobraźnię dzieci, a także ich wrażliwość. Przedszkolaki będą uczyły się opiekuńczości i współpracy, szczególnie, jeśli będą zajmować się misiem w parach. Miś może chodzić ze swoimi opiekunami na spacer, odpoczywać podczas leżakowania, jeść obiad czy bawić się.

  • Miś-pacjent. Zadaniem przedszkolaków będzie odgadnięcie przyczyn choroby maskotki i zaplanowanie (z pomocą nauczyciela) sposobów wyleczenia jej. Przy tej okazji przedszkolaki przypomną sobie podstawowe zasady dbania o higienę i o zdrowie, jak również znane im z własnych doświadczeń metody leczenia infekcji (np. przebywanie w cieple, leżenie w łóżku). Warto przy okazji uwrażliwić dzieci na to, że trzeba zachować ostrożność podczas przyjmowania leków, i że wolno je brać tylko w obecności dorosłych. Starszym dzieciom można też z pomocą misia przedstawić zasady udzielania pierwszej pomocy.
  • Miś-wzór. Z udziałem misia można organizować ćwiczenia gimnastyczne lub zabawy naśladowcze. Miś może pokazać przedszkolakom, w jaki sposób trzeba wykonać ćwiczenia i robić je razem z nimi. Może być również narratorem podczas opowieści ruchowej, np. spaceru do lasu. Dzieci wraz z maskotką zbierają wtedy skarby przyrody, obserwują napotkane zwierzęta, naśladują ich ruchy czy głosy.

 

Karolina Ziarkiewicz
Przedszkole nr 153 „Słoneczne Przedszkole”
w Warszawie