Czy to duży czy to mały, w matematyce jest doskonały!

matematyka

Dzień matematyki 2018!

Tradycją naszego przedszkola stał się Dzień Matematyki, który organizuję po raz czwarty, bo cieszy się wśród dzieci dużym zainteresowaniem. W zabawach uczestniczą przedszkolaki ze wszystkich grup. 16 marca z okazji Dnia Matematyki w salach i na holach Przedszkola nr 7 w Chorzowie przygotowałam osiem zadań matematycznych o różnym stopniu trudności (dzieci młodsze i starsze). Od rana dzieci wchodziły do sal z różnymi numerami na koszulkach. Przywitałam je uroczyście i omówiłam sposób poruszania się po salach oraz zasady wykonania zadań. Po ich wykonaniu dzieci opowiedziały o swoich wrażeniach. Imprezę zakończyliśmy okrzykiem: Czy to duży czy to mały, w matematyce jest doskonały!!!

Czytaj dalejCzy to duży czy to mały, w matematyce jest doskonały!

Tydzień i jego dzieci

Uczymy się nazw dni tygodnia.

Czas to dla przedszkolaków pojęcie niezwykle trudne, bo abstrakcyjne. Maluchy najwcześniej jego upływ dostrzegają  w aktualnie podejmowanych czynnościach, np.: ranek kojarzą z wyjściem do przedszkola, południe z obiadem, wieczór ze snem, niedzielę z wizytą u babci. O wiele trudniej przychodzi im zrozumienie słów oznaczających upływ czasu. Informacje podawane przez dorosłych, że coś będzie trwało długo, krótko, chwilę, moment, godzinę, dzień, tydzień …  niewiele dziecku wyjaśniają i zazwyczaj wywołują pytanie „A kiedy to będzie?” Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje, że należy organizować sytuacje, pozwalające dziecku na stopniowe zrozumienie tego trudnego pojęcia. Pomaga w tym ustalony rytm dnia i tygodnia, który daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i spokoju.

Czytaj dalejTydzień i jego dzieci

Dzień Matematyki

Dzień matmatyki

Święto matematyki. 

W Przedszkolu nr 7 w Chorzowie po raz drugi obchodziliśmy Dzień Matematyki. Tego dnia strojem obowiązkowym dla dzieci i personelu przedszkola były koszulki z numerkami. Po uroczystym otwarciu imprezy każda grupa otrzymała kartę z  zadaniami i zaczęła matematyczne zmagania. Karty z ośmioma zadaniami matematycznymi były rozłożone w salach i  na przedszkolnych korytarzach. Każda z grup miała wykonać zadanie i  przejść do kolejnego zgodnie ze wskazówkami zegara (kierując się od lewej do prawej strony przedszkolnych pomieszczeń). Zadania były dostosowane do możliwości dzieci młodszych i starszych. Wszystkie grupy wykonały je bezbłędnie. Imprezę uroczyście zakończono okrzykiem: Dzień Matematyki!

Czytaj dalejDzień Matematyki

Koła, kwadraty, trójkąty…

Układanie mozaiki geometrycznej

Zabawa z figurami geometrycznymi.

Poznawanie przez dzieci figur geometrycznych i oraz ich właściwości odbywa się w przedszkolu podczas różnego rodzaju zabaw. Najczęściej maluchy znają jedynie nazwę koło. Kojarzą je z zabawkami, w skład których bardzo często wchodzą elementy w kształcie koła oraz zabawami w kole, często organizowanymi przez nauczycielki. Niewiele z nich nazywa i rozpoznaje inne figury geometryczne, w tym kwadrat, prostokąt i trójkąt. Te nazwy i kształty z nimi związane dla niektórych dzieci na długo pozostają tajemnicą.

Czytaj dalejKoła, kwadraty, trójkąty…

Zarażajmy dzieci czytaniem

Dzieci czytają książkę

Głośne czytanie w przedszkolu.

Jak zarażać dzieci czytaniem? O zaletach głośnego czytania i dobroczynnym wpływie książki na rozwój malucha napisano już wiele. Jedno jest pewne – zarówno teoretycy, jak i praktycy zgodnie twierdzą, że czytanie dziecku na głos uczy je języka i myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, wzbogaca wiedzę i kształtuje wzorce dobrych zachowań, uczy odróżniania dobra od zła.  Nawyk czytania i miłość do książek muszą się wykształcić już w dzieciństwie. Dużą rolę w tym procesie może i powinien odegrać nauczyciel przedszkola. 

Czytaj dalejZarażajmy dzieci czytaniem

Zabawa w przesypywanie i przelewanie

Ćwiczenia dnia codziennego

Ćwiczenia dnia codziennego.

Maria Montessori pragnęła, by rodzice, nauczyciele i opiekunowie byli świadomi, że nie tworzą dziecka, ale pomagają mu stworzyć siebie. Dziecko może rozwijać się tylko wtedy, gdy pomoc udzielana jest mu w odpowiedniej formie. Jedną z kluczowych wartości pedagogiki Marii Montessori jest podmiotowe traktowanie malucha i jego rozwoju. W koncepcji kładzie się duży nacisk na samodzielność dziecka, które ma być kluczem do poznawania siebie i świata. Ważną rolę odgrywa w tym procesie środowisko edukacyjne. Środki dydaktyczne, jakie ma w swoim otoczeniu kilkulatek, mają być pomysłowe, oryginalne i dostosowane do jego wrażliwych faz.

Czytaj dalejZabawa w przesypywanie i przelewanie