Pluszowy miś nie tylko od święta

Miś – zabawka uniwersalna

Pluszowy miś jest jedną z bardziej popularnych i uniwersalnych zabawek na świecie, bywa dostępny w większości sklepów z zabawkami. Produkuje go wiele firm, a w specjalnych punktach można stworzyć pluszowego misia według swojego projektu. Adresatami zabawki są dzieci w każdym wieku. Miś jest bardzo często pierwszą i ostatnią maskotką dziecka, a bywa, że i osoby dorosłej.
Zabawka jest wielofunkcyjna. Można ją stosować podczas praktycznie każdej dziecięcej aktywności. Miś może pełnić rolę pośrednika w komunikacji, informatora czy towarzysza zabaw. Może być dla dziecka również wsparciem emocjonalnym. Zastosowanie pluszowego misia ogranicza jedynie wyobraźnia.
Większość misiów pluszowych jest bardzo miękka i nie zawiera żadnych małych, odczepianych elementów i z tego powodu nadaje się nawet dla najmłodszych dzieci. Misie z reguły są wykonane starannie i estetycznie z przyjemnych w dotyku materiałów. Maskotki nie niszczą się szybko, a nawet jeśli, naprawa ich nie jest skomplikowana. Igła z nitką zazwyczaj wystarczają, aby przywrócić zabawkę do poprzedniego stanu.

Czytaj dalejPluszowy miś nie tylko od święta

Czy to duży czy to mały, w matematyce jest doskonały!

matematyka

Dzień matematyki!

Tradycją naszego przedszkola stał się Dzień Matematyki, bo cieszy się wśród dzieci dużym zainteresowaniem. W zabawach uczestniczą przedszkolaki ze wszystkich grup. 16 marca z okazji Dnia Matematyki w salach i na holach Przedszkola nr 7 w Chorzowie przygotowałam osiem zadań matematycznych o różnym stopniu trudności (dzieci młodsze i starsze). Od rana dzieci wchodziły do sal z różnymi numerami na koszulkach. Przywitałam je uroczyście i omówiłam sposób poruszania się po salach oraz zasady wykonania zadań. Po ich wykonaniu dzieci opowiedziały o swoich wrażeniach. Imprezę zakończyliśmy okrzykiem: Czy to duży czy to mały, w matematyce jest doskonały!!!

Czytaj dalejCzy to duży czy to mały, w matematyce jest doskonały!

Nic o dzieciach bez dzieci!

O prawach dziecka (nie tylko w przedszkolu)!

W wielu przedszkolach, najczęściej w widocznym miejscu, umieszczona jest informacja na temat praw dziecka. Również w planach nadzoru pedagogicznego często zawarty jest punkt dotyczący kontroli ich przestrzegania. Tematyką tą interesują się także organ prowadzący przedszkole oraz sprawujący nadzór pedagogiczny. W czerwcu, aby pokazać, że prawa dziecka są przestrzegane, nauczyciele obowiązkowo planują realizację treści programowych z nimi związanych. Zazwyczaj o prawach dziecka wypowiadają się dorośli. To oni przekonują, że traktują dzieci zgodnie z zapisami Konwencji o Prawach Dziecka. Rzadziej jednak słuchamy, co sądzą na ten temat osoby najbardziej zainteresowane – dzieci. Aby spojrzeć na prawa dziecka z ich perspektywy zaplanowaliśmy w naszym przedszkolu działania, umożliwiające im wypowiedzi na ten ważny temat. Oddajmy więc głos dzieciom! 

Czytaj dalejNic o dzieciach bez dzieci!

Minipiaskownica

Kącik do zabawa sensorycznych

Kącik z minipiaskownicą

Zabawa piaskiem to ulubiona aktywność dzieci w  wieku przedszkolnym. Dlatego zimą, gdy nie jest możliwe, by dzieci korzystały z piaskownicy w ogrodzie przedszkolnym, warto pomyśleć o  zorganizowaniu w sali kącika z minipiaskownicą, w którym przedszkolaki chętnie spędzą czas. Zabawa piaskiem ma wiele zalet. Pozwala  na wyciszenie się, dłuższe skupienie uwagi oraz kształtowanie umiejętności manualnych: zręczności i precyzji. Uczy dzieci planowania przestrzennego i  nawiązywania dobrych relacji społecznych, a także kształtuje ich wyobraźnię przestrzenną. Piasek jest także doskonałym materiałem, pozwalającym na zdobywanie przez przedszkolaki różnych doświadczeń zmysłowych. 

Czytaj dalejMinipiaskownica

Tydzień i jego dzieci

Uczymy się nazw dni tygodnia.

Czas to dla przedszkolaków pojęcie niezwykle trudne, bo abstrakcyjne. Maluchy najwcześniej jego upływ dostrzegają  w aktualnie podejmowanych czynnościach, np.: ranek kojarzą z wyjściem do przedszkola, południe z obiadem, wieczór ze snem, niedzielę z wizytą u babci. O wiele trudniej przychodzi im zrozumienie słów oznaczających upływ czasu. Informacje podawane przez dorosłych, że coś będzie trwało długo, krótko, chwilę, moment, godzinę, dzień, tydzień …  niewiele dziecku wyjaśniają i zazwyczaj wywołują pytanie „A kiedy to będzie?” Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje, że należy organizować sytuacje, pozwalające dziecku na stopniowe zrozumienie tego trudnego pojęcia. Pomaga w tym ustalony rytm dnia i tygodnia, który daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i spokoju.

Czytaj dalejTydzień i jego dzieci

Dzień Matematyki

Dzień matmatyki

Święto matematyki. 

W Przedszkolu nr 7 w Chorzowie po raz drugi obchodziliśmy Dzień Matematyki. Tego dnia strojem obowiązkowym dla dzieci i personelu przedszkola były koszulki z numerkami. Po uroczystym otwarciu imprezy każda grupa otrzymała kartę z  zadaniami i zaczęła matematyczne zmagania. Karty z ośmioma zadaniami matematycznymi były rozłożone w salach i  na przedszkolnych korytarzach. Każda z grup miała wykonać zadanie i  przejść do kolejnego zgodnie ze wskazówkami zegara (kierując się od lewej do prawej strony przedszkolnych pomieszczeń). Zadania były dostosowane do możliwości dzieci młodszych i starszych. Wszystkie grupy wykonały je bezbłędnie. Imprezę uroczyście zakończono okrzykiem: Dzień Matematyki!

Czytaj dalejDzień Matematyki

Koła, kwadraty, trójkąty…

Układanie mozaiki geometrycznej

Zabawa z figurami geometrycznymi.

Poznawanie przez dzieci figur geometrycznych i oraz ich właściwości odbywa się w przedszkolu podczas różnego rodzaju zabaw. Najczęściej maluchy znają jedynie nazwę koło. Kojarzą je z zabawkami, w skład których bardzo często wchodzą elementy w kształcie koła oraz zabawami w kole, często organizowanymi przez nauczycielki. Niewiele z nich nazywa i rozpoznaje inne figury geometryczne, w tym kwadrat, prostokąt i trójkąt. Te nazwy i kształty z nimi związane dla niektórych dzieci na długo pozostają tajemnicą.

Czytaj dalejKoła, kwadraty, trójkąty…