Nic o dzieciach bez dzieci!

O prawach dziecka (nie tylko w przedszkolu)!

W wielu przedszkolach, najczęściej w widocznym miejscu, umieszczona jest informacja na temat praw dziecka. Również w planach nadzoru pedagogicznego często zawarty jest punkt dotyczący kontroli ich przestrzegania. Tematyką tą interesują się także organ prowadzący przedszkole oraz sprawujący nadzór pedagogiczny. W czerwcu, aby pokazać, że prawa dziecka są przestrzegane, nauczyciele obowiązkowo planują realizację treści programowych z nimi związanych. Zazwyczaj o prawach dziecka wypowiadają się dorośli. To oni przekonują, że traktują dzieci zgodnie z zapisami Konwencji o Prawach Dziecka. Rzadziej jednak słuchamy, co sądzą na ten temat osoby najbardziej zainteresowane – dzieci. Aby spojrzeć na prawa dziecka z ich perspektywy zaplanowaliśmy w naszym przedszkolu działania, umożliwiające im wypowiedzi na ten ważny temat. Oddajmy więc głos dzieciom! 

Czytaj dalejNic o dzieciach bez dzieci!

Siła słowa

„Miłe słowa mogą być krótkie i łatwe do wypowiedzenia, ale ich echo jest prawdziwie nieskończone” (Matka Teresa z Kalkuty)

Słowa otaczają nas jak powietrze. Obcujemy z nimi, czasami nie przywiązując do nich większej wagi. Uważamy je za coś oczywistego. Wypowiadamy, słuchamy, czytamy, posługujemy się nimi w myślach. Ile słów dziennie pojawia się w naszych myślach? Od 30 do 60 tysięcy.
Słowo to ciąg dźwięków, które symbolizują lub przekazują jakieś znaczenie. To sygnał werbalny, symbol, znak. Każde wypowiadane słowo wywołuje u słuchacza czy czytelnika pewne skojarzenia. Wystarczy powiedzieć cytryna, lub wieża, by zobaczyć, co mamy zakodowane w umyśle w związku z tymi przekazami werbalnym. Wieża – Paryż, wieża Eiffla, cytryna – czujemy jej kwaśny smak w ustach.

Czytaj dalejSiła słowa

Pierwszy dzień w przedszkolu

adaptacja

Kochana Mamusiu/Kochany Tatusiu!

Nadchodzi pierwszy dzień, który spędzę w przedszkolu. Bardzo się cieszę – będą tam miłe i opiekuńcze panie, nowi koledzy i koleżanki oraz mnóstwo fajnych zabawek. Jestem mały, ale dam Ci kilka wskazówek, jak sprawi, aby te pierwsze dni były jak najspokojniejsze zarówno dla mnie, jak i dla Ciebie.

Czytaj dalejPierwszy dzień w przedszkolu

Boję się. O dziecięcych lękach

Co to jest lęk?

Potocznie określenia „lęk” używa się wymiennie z terminem  „strach”.  Jednakże w  psychologii te dwa  pojęcia  różnią się  od  siebie.  Strach  jest  reakcją  na określoną, konkretną i  niebezpieczną sytuację.  Na  przykład  na  widok nagle  nadjeżdżającego  w  naszą stronę samochodu odczuwamy zazwyczaj gwałtowne  pobudzenie  organizmu i  działamy, jak automat – walczymy, bądź  uciekamy. Uczucie strachu jest krótkotrwałe, gdyż przeważnie zanika, gdy niebezpieczeństwo mija. Lęk jest zaś stanem długotrwałego napięcia, niepokoju i wiąże się z mobilizacją. Odczuwając go, stale oczekujemy, że stanie się coś nieokreślenie złego, co może zaszkodzić nam na poziomie fizycznym bądź psychicznym. Strach różni się od lęku tym, że obawę budzi konkretny przedmiot, podczas gdy lęk jest uczuciem ogólnej niepewności wobec nieokreślonego.

Czytaj dalejBoję się. O dziecięcych lękach

Maluch w przedszkolu. Książki, które pomagają dziecku i rodzicom

„Oswoić” przedszkole.

Jak trudno rozstać się z pociechą, która przekracza przedszkolny próg, i jak boli stres z tym związany wiedzą wszystkie mamy. Boimy się, że pani nie zaopiekuje się naszym maleństwem jak trzeba, że jego potrzeby zginą w gąszczu potrzeb innych dzieci, że będzie głodne, wyjdzie na spacer nieodpowiednio ubrane i się przeziębi, wreszcie, że w przedszkolu stanie mu się krzywda.

Czytaj dalejMaluch w przedszkolu. Książki, które pomagają dziecku i rodzicom