Tydzień i jego dzieci

Uczymy się nazw dni tygodnia.

Czas to dla przedszkolaków pojęcie niezwykle trudne, bo abstrakcyjne. Maluchy najwcześniej jego upływ dostrzegają  w aktualnie podejmowanych czynnościach, np.: ranek kojarzą z wyjściem do przedszkola, południe z obiadem, wieczór ze snem, niedzielę z wizytą u babci. O wiele trudniej przychodzi im zrozumienie słów oznaczających upływ czasu. Informacje podawane przez dorosłych, że coś będzie trwało długo, krótko, chwilę, moment, godzinę, dzień, tydzień …  niewiele dziecku wyjaśniają i zazwyczaj wywołują pytanie „A kiedy to będzie?” Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje, że należy organizować sytuacje, pozwalające dziecku na stopniowe zrozumienie tego trudnego pojęcia. Pomaga w tym ustalony rytm dnia i tygodnia, który daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i spokoju.

Tydzień j jego dzieci

Cele
– poznanie nazw dni tygodnia i próby zapamiętania ich kolejności;
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.

Środki dydaktyczne: obrazki ilustrujące treść wiersza, list od Pana Tygodnia, koperty z zadaniami, płyty CD,
spinacze, plastikowe nakrętki, kartki z  nazwami dni tygodnia, plany tygodnia, słodkie przekąski.

Przebieg
Powitanie rodziców i dzieci. Zaproszenie do wspólnej zabawy. Odczytanie przez nauczyciela listu, który jest adresowany do przedszkolaków:
Dzień dobry!
Nazywam się Tydzień. Mam siedmioro dzieci. Słyszeliśmy, że lubicie się bawić i dlatego przygotowaliśmy dla Was niespodziankę. W paczce znajdują się koperty, a w nich zadania i instrukcje, jak należy je rozwiązać. Zadań jest siedem, tyle ile mam dzieci. Koperty są podpisane ich imionami. Pomoce potrzebne do zabawy znajdziecie w paczce. Kiedy zakończycie pracę, będzie czekała na Was niespodzianka. Pozdrawiamy Was serdecznie i życzymy udanej zabawy! Pan Tydzień i jego siedmioro dzieci: Poniedziałek, Wtorek, Środa, Czwartek, Piątek, Sobota, Niedziela.

Stepien 3

Zadania dla uczestników

Poniedziałek
Posłuchajcie uważnie wiersza o kaczce. Zadanie polega na ułożeniu w odpowiedniej kolejności obrazków ilustrujących jego treść. Następnie należy wymienić imiona moich dzieci i podzielić każde z nich na sylaby. Na zakończenie chciałbym usłyszeć, które imię składa się z największej liczby sylab. Trzymam kciuki. Jestem pewien, że uda się Wam to zrobić! Powodzenia!

O kaczce, która cały tydzień prała
Przez cały tydzień
kaczka z rodziny praczek,
Prała pięciorgu dzieciom
ubranka kacze.
W pierwszy dzień tygodnia,
w poniedziałek rano,
Przyniosła wiadro wody
z rzeki za polaną.
W drugi dzień tygodnia,
a był to już wtorek,
Wetknęła w dziurę w wannie
gumowy korek.
A potem, dnia trzeciego
– w słoneczną środę,
Wlewała z wiaderka
do wanienki wodę.
Zaś w kolejny dzień tygodnia
– w czwartek,
Wsypała do wody
proszku jedną miarkę.
I dopiero dnia piątego
– czyli w piątek,
Zamoczyła pięć kubraczków
swych kaczątek.
Dnia następnego,
po południu w sobotę,
Zakwakała:
„Dziś skończę mokrą robotę”!
Śmiało więc do wanny
z pianą wskoczyła
I w mydlinach
beztrosko się zanurzyła!
Widać kąpiel świetnie
ją zrelaksowała,
Bo o wypraniu
ubranek zapomniała.
A kacze dzieci
w niedzielę na spacerek,
Ubrały się w jeden
mamusiowy sweterek!

Wtorek
Gratuluję Wam ukończenia pierwszego zadania. Kolejne jest następujące. Przygotowaliśmy płyty CD, na których są wypisane nazwy dni tygodnia , a także spinacze do bielizny oznaczone cyframi od 1 do 7. Waszym zadaniem będzie dopasowanie nazwy dnia tygodnia do odpowiedniej cyfry, np. poniedziałek jest pierwszym dniem tygodnia, trzeba więc dopiąć do jego imienia cyfrę 1. W  rozwiązaniu zadania pomogą Wam kółeczka umieszczone przy nazwach dni tygodnia i przy cyfrach. Powodzenia!

Tydzien 2

Środa
To zadanie będzie krótkie. W  woreczku znajdziecie żółte nakrętki oznaczone różnymi literami. Spróbujcie je ułożyć w  takiej kolejności, aby powstał wyraz TYDZIEŃ. Pomoże Wam wzór, który przygotowaliśmy. Powodzenia!

Tydzien

Czwartek
Teraz będzie chwila na zabawę ruchową. Gdy będzie słychać muzykę – biegacie po dywanie. Kiedy muzyka ucichnie, dowiecie się, jakie trzeba wykonać ćwiczenie. Powodzenia!

Proponowane ćwiczenia:
Poniedziałek – skaczemy jak żabki;
Wtorek – poruszamy się jak węże;
Środa – stoimy na baczność;
Czwartek – skaczemy jak pajacyki;
Piątek – siadamy w siadzie skrzyżnym;
Sobota – poruszamy się jak koty;
Niedziela – odpoczywamy.

Piątek
Jesteśmy z Was bardzo dumni, wspaniale radzicie sobie z  naszymi zadaniami. Zapraszamy do rozwiązania następnego. Nasze imiona zostały zapisane na kartkach. Na kartkach białych, umieszczonych na tablicy – w języku polskim, a na kartkach kolorowych, leżących na dywanie – w języku angielskim. Waszym zadaniem jest 
ułożyć je w  odpowiedniej kolejności (zaczynając od poniedziałku). Powodzenia!
Uwaga! Nauczyciel układa parami pasujące do siebie nazwy (polską i angielską).

Sobota
Do rozwiązania tego zadania zapraszam również rodziców. Pomogą Wam oni w przygotowaniu niespodzianki na cały tydzień. Jest nią plan tygodnia, w którym uwzględnione będą Wasze propozycje ulubionych potraw, zabaw i bajek. Powodzenia!
Rodzice i  dzieci pracują w  czterech grupach, ustalając ulubione menu na każdy dzień:
– ulubiony owoc lub warzywo;
– ulubioną zupę;
– ulubioną bajkę;
– ulubioną zabawę.
Na zakończenie następuje prezentacja propozycji.

Niedziela
Rozwiązaliście wszystkie zadania. Gratulacje! Teraz pora na niespodziankę. Znajdziecie ją w ostatniej kopercie. Mamy nadzieję, że będzie wam smakowała.
Uwaga! W kopertach znajdują się słodkie przekąski

 

Małgorzata Stępień
Przedszkole nr 1 w Radomiu